søndag, juli 15, 2012

Trollvatnet 9.-10.juli

Det har blitt en årlig tradisjon med en tur til Trollvatnet. Fisket er som oftest vanskelig, men det kan til gjengjeld lure stor fisk her. Et år ble Buzz og båten han satt i - Don Juan - dratt halve vannet rundt av en sværing i storfiskbukta. Men det var på sluk i gamle dager, og det er mulig den fisken har blitt noe større med årene. Jeg ankom samtidig med tåka, kl 01:30. 

Trollvatnet by night - tåka kommer sigende..


Jeg trodde tåka skulle ødelegge tørrfluefisket helt. Det var en kald trekk fra nord, rundt 10 grader og ingen vaking. Jeg trodde dette skulle bli håpløs, helt til jeg fikk en 200 grammer på første kastet. Deretter fikk jeg ti (!) fisk til mellom 150-400 gram. Snittet var beskjedne 200 gram.

Jeg la meg kl 4 på natta og våknet ferdig dusja fire timer senere. Heldigvis hadde jeg med en pose ved slik at jeg fikk tørket meg til fiskbar tilstand. Ikke så lenge etter fikk jeg turens største på vårflue (vårfluefisket var paradoksalt nok veldig innbringende med tanke på at jeg ikke så en eneste vårflue på turen).

Turen største (uten at jeg ble dratt på vannet av den grunn)

Don Juan har fått seg en skikkelig trøkk i vinter. Noen tjuvradder må ha lånt den og ikke snudd den før vinteren (men de skal samtidig ha skryt for knuten de fortøyde båten med. Den var solid). Hvis kapteinen velger nok en ad hoc reperasjon på DJ, så stiller jeg meg ikke frivillig til å testseila han neste år.

Et stykke kulturhistorie har gått ned


Insektene begynner å vokne til liv igjen etter nedtappingen?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar