torsdag, juli 13, 2006

Årets satsningstur 2006!

Noen ganger ligger alt til rette for å jakte kilosfisken. Det er i sånne tider at jeg bruker å legge ut på en satsningstur. Dette innebærer å ta med seg mye mer på tur enn strengt tatt nødvendig og fiske mer enn man egentlig har lyst til. Alt dette for det øyeblikket da de rekordstore tar flua. Siden det er lagt mellom mine satsningsturer, har jeg en tendens til å glemme hva jeg kan forbedre fra forige gang. Nå skal det skrives ned..

Dette skulle bli en skikkelig kosetur med tørrfluefiske fra land med 3'ern og bellyboat fiske med #5 sinktip og hvis det ble sur vind. Sleit meg oppover i fjellet med ett eneste lyspunkt: dette skulle bli knall! Så bra vær og så mye utstyr! Etter hvert begynte jeg å tenke etter om jeg egentlig trengte 8 fluebokser, priest og ikke minst belly'n med alt det pikkpakket. Jeg kom meg opp den siste bakken med et skikkelig Erling Jevne 5mil-tryne og fikk sjøsatt belly'n. Rigga meg opp med kamera i den ene sidelomma og snop i den andre. Prøvde litt med en øyenstikkernymfe inne i sivkanten samtidig som jeg spiste melkepletter. Herlig:) Plutselig kommer tåka og noen kalde vindkast. Et par minutter senere kommer regnet. Det høljer ned og jeg blir søkkvåt i løpet av 10 minutter. Jeg går på land og forsøker tørrflua, men det er så mørkt og guffent at jeg hverken ser flua mi eller fisk vake. Jeg kjenner nå at regnet renner ned nakken og videre nedover ryggen. Livet var ikke så herlig lengre. Men så roer det seg i noen minutter og jeg får noen tilslag etter vårflua. Men i det håpet om at turen skal vare til langt utpå neste dag, høljer det ned igjen. Fiskehatten var gjennomvåt og vannet rant nedover ansiktet og inn i jakka. Jeg erklærte derfor satsningesturen 2006 som en fiasko og bestemmer meg for å slite meg ned igjen. Mens jeg tapper belly'n for luft, striper jeg vårflua langs en sivkant 4 meter fra meg. Det regner sånn at jeg ikke ser noen ting. Plutselig suser en fisk opp fra intet og tar vårflua. Meget forfjamset gjør jeg tilslag, men den sitter dårlig. Den kommer rett mot meg og hopper tre ganger før den rister seg av. Regner med en 8-9 hekto, men vanskelig å se siden det var så mørkt. Skal ikke fiske på lenge!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar