søndag, juli 16, 2006

Brutjønna, Neverlitjønna og Fosnatjønna

Det tok meg èn dag å komme over satsningensturen 2006. Den nå årlige turen til Brutjønna, Neverlitjønna og Fosnatjønna skulle gjøres unna, og de søkkvåte fluene mine ble umiddelbart satt til tørk. I tillegg supplerte jeg med 20 vårfluer og noen mygg.

Fjellgeit Brubble er i merkbart bedre form enn meg og allerede etter 10 minutters i hans kappgang-tempo kom både Jevne-trynet mitt. Vi kom oss da opp og det var ikke en krusning på hverken Nerverlitjønna eller Brutjønna. Vi rigget stengene og mens Tarjei så gjennom fluene sine, så jeg en fisk vake inne i vannliljene. "Får vel gå og ta den jeg da", sa jeg, før jeg kasta ei vårflue størrelse 10 inn den sanne katastrofe. Men vårflua gikk forbausende bra.. Den snek seg forbi vannliljer og klatra over sivet som ekte vårflue. Men jeg hadde ikke helt trua og speida etter vak et helt annet sted. Før det plutselig smeller til to meter foran meg. Jeg gjør en slags tilslag, men rekker bare å se en 5-6 hektos fisk fyke opp i været og slippe taket noen sekunder etterpå. Dette lovet bra for resten av turen! Med tanke på fisket, ikke de uendelig mange dårlige krokingene mine.

Mens Tarjei fisket langs myrkanten, gikk jeg rundt den grunne bukta og kastet på noen som vi så vake da vi kom. Det tar ikke så lang tid før jeg får en på 38cm og veldig bra kondisjon. Tarjei får også en, men den var liten. Resten av kvelden roter vi begge en del. Jeg river vårflua ut av kjeften på fisk som jeg opplagt burde klart, mens tarjei jaktet fisk meg mygg på grunna. Da fisken endelig tar hans mygg, vil ikke fisken sitte på, og den mange timer lange jakten er over. Jeg rusler opp i Neverligtjønna hvor jeg finner en fisk som vaker minst 20 ganger. Den kommer nærmere og nærmere lang, og når den er 10 meter fra meg, server jeg vårflua 20cm foran den. Kaboom! og rett i været.. Ser ut som den er rundt 6 hekto (37-39cm et sted), men den òg rister seg løs. Alt i alt var vi vel i kontakt med (fisk på eller etter) 10 fisk denne kvelden. De fleste så veldig bra ut og det var mange store ørreter inne på myggrunna til Tarjei når mørket seg på.

Etter å ha lagt meg i 3-tida, våkner jeg opp kl 7 av vaking like nedenfor meg. Jeg hopper ut av posen og serverer ei lita vårflue like over den. Den vil ikke ha den, så jeg setter på vårflue i str 10. Den kommer opp fra vannliljene og jeg gjør tilslag nesten før dern får gapt over. Jeg sløser like mye som dagen før og kunne like så godt ha lagt merg igjen. Jeg sløser bort ennå en sjanse senere før vi bestemmer oss for å prøve i Fosnatjønna. Tarjei får tidlig en fisk på, men mister den. Like etterpå får han på en til og denne sitter veldig godt. En veldig fin fisk på 41 cm tatt på vårflue. Han mister ennå en fisk helt på tampen, mens alt jeg var borti var en fisk som bomma på vårflua mi. Eller stripet jeg for fort?.. Vi går ned igjen til Brutjønna for turens siste halvtime med fisking. Jeg har en veldig fin fisk etter, men samme leksa som sist. I desperasjon over at noen fine fisker har vaket utenfor kasterekkevidde hele turen, vader jeg ut humus-synkebunn i shorts. Turen kunne vel egentlig ha vært over uten at jeg prøvde det der. Men vi skal tilbake med slipte kroker til neste år..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar