mandag, juli 11, 2011

Rekeaften i Roms bakgård

Etter en visitt hos Roar på fiskehytta, ble jeg så fiskesugen at jeg satte kursen rett ned til Roms hemmelige fjordstrømmer. Rom selv kunne ikke bli med. Det nærmet seg jo midnatt og det var jo tross alt jobbkveld! Som i fjor skulle han altså sova bort sumarnatta... Og da går det så här.

 Ypperlige forhold for ræjeri
Jeg fikk en del fisk under 300 gram den første halvtimen. Det var tydelig at auren var godt i farta. Da jeg så en liten knast supe i seg et stort insekt som hadde forvillet seg ut på vannet, øynet jeg sjansen til å score et poeng i MOTFR-konken til meg og Roar. Nemlig sjøørret på tørrflue. Jeg hadde heldigvis glemt å legge igjen døgnflueboksen min denne gangen, så nå kunne jeg servere hele innsjørekka av fluer. Jeg gikk for en vulgata. Det ble veldig fine flyt i fjordstrømmen og på tredje kastet rullet det en liten fisk over :) Den var bare rundt 20 cm lang, men det er like fullt bestenotering i denne klassen!

Sjøørret på vulgata
 
Så var det fokus igjen. Mellom kl 01-02 vaket det noen fine fisk på kastehold. Av med vulgata, på med ræje. Fikk lurt meg passe nært et pent vak og fisken lot seg lure. Følte tilslaget var dårlig, men da den ikke hadde klart å riste løs flue etter 5 hopp med påfølgende magaplask, måtte det bare gå veien.

Vel 1.3 kg tatt på Wildcatreke
Jeg fikk enda en diger sjanse på en fin fisk. Den stod litt vanskeligere til for meg, fordi den stod veldig grunt og ganske langt unna. Jeg så meg ikke tid til å vade etter den, så jeg banka avgårde et langt kast med harde dobbelttrekk. Nedlegget ble ikke fløyelsmykt, men fisken ble ikke skremt. Flua bråstoppa etter noen få trekk og tilslaget føltes veldig bra. Etter 10 sekunder ble likevel snøret slakt. To så store fisk på samme kveld ville uansett blitt for mye for meg, så jeg stakk like godt hjem og la meg.

3 kommentarer:

  1. hehehehe, bra man har gode fluer :D

    SvarSlett
  2. Første parti fikk jeg jo gratis i bursdagsgave. Men jeg er redd prisen blir skrudd kraftig opp nå, etter all gratisreklamen de har fått på bloggen min;)

    SvarSlett