søndag, juli 10, 2011

Pluskvamperfektum 7.-8. juli

Ned til 200 moh for å pakke om, så opp til 700 moh for å lete etter flere vårfluer. Jeg tenkte dette måtte da være det perfekte tidspunktet for å treffe klekketoppen her oppe. Verken Rom eller Buzz kunne bli på grunnet jobbkarrierer. Flinkisene. Jeg har også en mistanke om at Rom har traumer etter kuldesjokket her opp sist høst, og at dette kan ha vært en medvirkende årsak til at han meldte forfall.

Da jeg ankom i 22 tida, blåste det hard kastvind fra sør-øst. Det vaket noe småfisk inne langs land på østsiden, hvor vinden ikke fikk tak. Spisehumøret til auren så ut til å være av det opportunistiske slaget, med unntak av noen head'n tail fisk som hadde stilt seg inn på mygg. Fikk noe småfisk vårflue, før jeg rotet bort en 600 grams torpedo like før håven.Vinden dreide etter hvert mot sør-vest.

Ut igjen..

 Pluskvamperfektum by night (3 am) - soveposeutsikt
Jeg våknet opp til klekking og sverming av vespertina (!). Dette var så utenkelig for meg at jeg la ut døgnflueboksen for å spare 150 gram i vekt. Ved nærmere ettertanke er det kanskje ikke så utenkelig med vespertinaklekking her oppe i juli. Det er ikke akkurat noe typisk tidligvann. Klekkingen var moderat, og jeg fikk følelsen av at klekkeperioden gikk mot slutten. Så få nymfer på bunnen og ingen voksne marginata. Utpå dagen kom også mudderflua Sialis.

Vespertina nymfeskall og en vespertina "cripple" (døgnflue som ikke får til å klekke og blir liggende på vannet)  

Mellom kl 13-15 begynte det å vake. Det var som å skru på en bryter. Erfaringsmessig er dette vespertinatid. Men det var lite jeg kunne gjøre med akkurat det, siden boksen lå hjemme, men jeg satset på at fisken lot seg friste av andre insekter også. Voksne vårfluer ble ingen hit, men vårfluepupper funket greit. Den største jeg fikk lurt var litt over 400 gram.

Alle jeg fikk var runde i formen, men fisken på bildet under tok kaka. Jeg kakka den for å finne ut hva den hadde stappa i seg. Men det var ikke mat som fylte vomma. Det var residualrogn, som det heter- rognkorn fra fjorårets gyting som fortsatt ligger igjen i bukhulen. Den hadde forøvrig spist noen nymfer av vespertina, fjærmyggpupper og en fjærmygglarve.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar