onsdag, juli 14, 2010

Rekeaften i Sølvis bakgård 12.juli

Vanskelig å få noe spennnde tørrfluefiske ut av kvelden, så jeg gikk for en ny rekeaften i rolige (scott) G2-beveglser. Jeg satte på hele 0.17 i spiss, noe jeg anser som makstykkelse for disse kozeturene. Det skal holde i massevis så lenge man holder litt fokus. Nå kunne jeg unne meg en vindkute også, noe jeg gjorde rimelig fort. Reke #10 passer fint til slaskestanga, så da ble det en slik. Det startet bra med en ørret på 500 gram, samt en noe større (litt tynn) 30 min senere. Jeg fikk også en god del ørret mellom 50-400 gram, samt noe lyr og (trolig) samme mikrotorsken to ganger. Jeg koste meg. Til og med en stor laks (?) ble nysgjerrig opå flua og ploget etter flere meter før den snudde.

I skumringen gikk jeg meg en tur på jakt etter vakende storørret.  I en liten avsidesliggende bukt fant jeg et potensielt offer - en fisk som dråpevaket 25 meter fra land. Alltid spennende med dråpevak på slike steder. Jeg ble stående og følge med på den. Den var oppi overflaten tre ganger med 2 meters mellomrom. Fjerde gangen den brøt overflaten var jeg allerede på vei ut med flua. Jeg syntes jeg så en bevegelse etter 2-3 inntrekk og trodde den hadde snudd på flua, men trolig hadde den bare fulgt etter. 5 meter inntrekk og den tok. Hva som tok ante jeg ikke, men det var stort. Først forsvant snøret fra snella, også backing så det suste.! Jeg begynte å bli nervøs etter et evigvarende utrtas. og la uforsvarlig mye press på fortommen min. Angra som en hund på at jeg hadde 0.17, og i tillegg at jeg ikke hadde fiksa knuten. Fisken ga blaffen og spiste bare mer backing.

 Fisken begynte etter hvert å gå sidelengs ute på 35 meter og jeg hadde noen lunde kontroll. Nå var det bare 35 meter med tangskog før den var i håven.. Alt jeg husker er bare at jeg tenkte "håper jeg ikke ryker, håper det ikke er lyr", i det jeg pumpet fisken inn gjennom uføret. Jeg så plutselig hva det var og nærmet meg makspuls. Havabbor! Jeg sendte avgårde håven og traff brukbart, men fisken spratt ut igjen. På andre forsøk fikk jeg trykket den inn. Ahhhhhhhh!!!!!!! 59cm og 2,2 kg, på vak og med en knøttliten reke. Rett og slett en kjempeopplevelse!

  

2 kommentarer:

  1. Så sinnsykt kult.. Grattis med rååå fisk:)

    SvarSlett
  2. Takker og bukker :)

    SvarSlett