søndag, juli 04, 2010

Første reis - Froskedammen 1-3 juli

Vi var helt sikre på at det var i gang nå. Vi gikk opp kvelden 1.juli og var nesten 10 dager senere ute enn i fjor, da vi traff maks. At det i år skulle være senere enn dette anså vi som not bloody likely. Var klekkingene av bipunctata'n temperaturstyrt, lysstyrt, KPP-styrt eller spilte alle faktorene en rolle? Jeg hadde tenkt mye og fikk følgende svar. Temperaturstyrt, men trolig også et element av KPP på toppen.

Aller siste rest av vespertinanen var på vei opp og det var prime time for mini-vårfluer #18-16. Vann-nymfene var litt på gang. Men ellers var insektslivet helt dødt. Det var bitkaldt, surt og tåke. Heldigvis hadde vi med mye ved, telt og en flaske VSOP. Enden på visa den første kvelden var to knøtter for min del og smultring for myggfisker'n fra Gagnat (som hadde fisk etter når han fisket myggen som en vårflue, men som nektet å skifte insektsorden på fortommen av den grunn). Veldig spesielt.

Dag 2 startet med en purke på ca 6 hg mens Rom sov. Rom sover mye på tur og noe må man jo fylle tiden med.
Noen vakfest starter aldri, så vi benyttet derfor tiden til å forske ut et nytt vann - "Perfektum". Et nydelig lite vann som Rom sist fisket i i sin ungdom (10 år siden). Og her kom myggen til sin rett. Vi fikk vel en 20-25 pinner opp til 200 gram. Var bedre før.. Og vår catch and release gjorde vel ikke saken noe bedre. På vei tilbake knixa jeg inn et par flotte KPP-fisk. Disse er noe tynnere over nakken enn i Froskedammen og jeg ytret til Rom at et lite uttak av fisk hadde vært på sin plass. Han dro på det. Det er kanskje greit med et bankers vann på potensielle blanketurer.

Denne hadde en utstående sidelinje, noe jeg aldri hadde sett før. Et mer velutviklet sanseorgan enn de andre? Morsomt om trekket sprer seg i KPP'n.
Etter å ha gått så langt, var det på tide med en siesta. Jeg dro posen ut av teltet og nøt det flotte KPP-været. Rom foretrakk 40 teltgrader og sovnet etter hvert rolig inn. For meg holdt det med en liten time på øyet. Rom sov sikkert 3, selv med en telefonvekking midt i, og selv om han sov lenge om morgenen. I andre enden hørte jeg: "Kveldsfiske? E kjem!". Og det gjorde han sannelig, ca 1,5 time senere. Jeg dro av to fisk mens Rom sov, den ene skikkelig pen. Utpå kvelden fikk jeg likevel opp en fin plugg. Rom fikk noen ansjoser. Det har blitt en del småfisk her de siste to årene virker det som.
  


  Jeg fant igjen soveposen min i lyngen. Det var blitt søkkvåt etter at sola gikk ned. Og jeg som hadde føling med sykdom.. Hovne lymfekjertler vitnet om fare. Jeg tok med meg VSOP'n inn i teltet og sovna farlig lett i dødsfellen av en sovepose (jeg ble skikkelig syk etter dette).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar