torsdag, mai 13, 2010

Nordmarka 8.mai og 12.mai

Har hatt to turer i marka så langt (ca 300 m.o.h.) og begge har resultert i blanking. Klassisk froskeføre med  sparsom vaking og fisk som flytter ser utrolig fort. Det ligger mye vakbar mygg rundt om i buktene, men den sure nordavinden, det kalde vannet, de freidige froskene eller et eller annet gjør at fisken bare ikke gidder. Den 8.mai fisket jeg hele dagen. Øl, shorts og palmer - en klassisk suksessoppskrift på solrike maidager. Hadde tre fisk på tilsynelatende nært kastehold, men bare en av de tok, og det etter å ha svømt seg en 40 meter vakrute. Så ut som 150 gram på måten den tok på, men jeg tipper 5-6 hekto etter at den viste meg breisida i tilslaget. Satt ikke mer enn i et par sekunder, men sånn er det med tilslagsprosenten under froskeføre med palmermygg.

Jeg sendte også i vei en fortynget nymfe ned i et dypt myrhyll hvor jeg slet med et stor og lite bitevillig fisk i fjor. Jeg lempet ut kun fortommen og lot flua drive inn mot torva ved å løfte på stanga. På første kastet så jeg plutselig fortommen stramme seg opp mye fortere enn det naturlige drivet og jeg strammet opp. Jeg satt bom fast i to sekunder før det slapp. Jeg prøvde deretter 30 kast på samme sted uten å sette meg fast igjen, så det var nok en diger fisk (Har hørt om fisk på 1,7kg fra dette vannet).

Den 12. mai forbigås i stillhet. Hadde en liten mikroabbor som sugde ned en #16 mygg, men som trolig ikke fikk den helt inn i munnen. Kaldt vann, sur vind og sporadiske myggklekkinger.    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar