søndag, april 04, 2010

Fosterlågen 2. april

Jeg bestemte meg for at i dag skulle jeg ta årets første ørret på tørt. Råka var brukbart stor og jeg har sett fisk vake tidligere år under samme forhold. Fravær av sol sammen med sure vindkast gjorde at fjærmyggen klekte beskjedent, og de jeg så var i tillegg i størrelse (krok) 24-26. En og annen Capnia var også å se. Jeg sto som en hegre i 40 minutter og bare ventet på det som til slutt måtte skje; årets første vak! Valget mitt falt på en parachute cdc-mygg i #18. Jeg har sett mygg i denne størrelsen her tidligere og satset på at fisken fulgte like godt med som meg. Et ganske langt kast og kanskje litt ruskete nedlegg, men det gjorde ingen verdens ting. Flua var helt borte for meg der den drev nedover i strømmen. Jeg så et nytt vak på samme sted som sist og bare strammet opp. Og der satt årets første tørrflueørret. Det lå en hinne med is der etter nattens frost og jeg fikk testet 0.14 mot denne. Godt det ikke var suffix.  Jeg fikk berget den inn uten så mye mer dramatikk. Ut fra bildene gir jeg fisken 115 gram. Like etter fikk jeg en til på årets andre vak, før fisk nummer tre bestemte seg for ikke å ta. Jeg måtte uansett i familieselskap så det passet meg bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar