lørdag, juni 27, 2009

Froskedammen 26-27.juni

Cag-sjefen ringte med spådommer om vårfluer og KPP-vær til helga. Det måtte bli første reis til Froskedammen!

Jeg ankom torsdag ved midnatt og i ly av nattens mørkeste timer snek vi oss opp. Teamet led av søvnmangel, så planen var å sove så lenge vi klarte og våkne til vårfluebonanza. Etter så mange turer opp hit gjennom årene har kroppene våre lært seg å slumre ved enkeltvak og heller sove videre. Kommer det derimot to-tre på rappen så overstyres slumrefunksjonen og man kan glemme mer søvn. Min kropp er kanskje noe finere innstilt her enn Roms.

Vi kom oss i posene rundt 03:30 og våknet opp tidlig neste morgen, dehydrert som alltid i juni/juli. Det vaket lite så vidt vi kunne beskue i vindkastene. Jeg var så heldig å gå meg på en meget hissig vårfluespiser nesten med en gang. Den hadde nettopp veltet seg over en med dødsforakt. 4 kast senere velta den seg over flua mi og et lite kaos utspilte seg. Jeg kjørte den hardt og jeg mener etter forholdene bra, men den var nedi bunnen flere ganger. Da jeg fikk den inn til land, kjørte den seg fast enda en gang, men jeg fikk lirket den opp fra liljekvasten. Så, like før jeg skulle beorde Rom fra kamera til håv, ryker (!) fisken uten at jeg presset 10% av det fortommen fikk gjennomgå under det verste kjøret. Fortommen hadde røket midt på spisslengden og tvert av. Jeg fatter det bare ikke. Det kan jo ikke ha vært noe stein her? Tipper fisken var over 8 hekto, men under kiloen. Utilgivelig!


En bra fisk missa også på flua til Rom, og det hele smakte av blanking i stekvarmen. Vi stakk derfor opp til KPP for å få orden på selvtilliten og i det minste ta livet av blankespøkelset. Trehektosene der opp var godt i farta og vi kunne returnere til dammen med selvtilliten i orden begge to.

Etter mye peach og pølser, begynte vi andre økt i Froskedammen. Rom begynte like greit med ei nydelig purke på Goddard i djupenden. Jeg må si selve idèen Froskedammen fisk og litt av en start på en kveld som skulle vise seg å være fullt på høyde med glansdagene. 41,5cm, 910 gram og k-faktor 1,27

Det vaket pen fisk nesten overalt og i tillegg hadde du 2-3 gigakubber som viste seg av og til. Dette er fisk man ikke har lyst å få på med mindre man har 0.18 i spiss. Jeg hadde noen fine fisker etter flua, men de ikke tok skikkelig. Rom rapporterte om samme problem og var nær ved å få på en tømmerstokk av en fisk i høyrebukta. Etterpå var han plutselig over i venstrebukta og hadde nesten en ny fisk på land (samme kaliber som den forige), men alt jeg hørte var bare *ploing*. Den stupte ned i sivet og røyk (!). Hadde ikke jeg røket fisk tidligere på dagen skulle jeg tynt Rom noe fryktelig for dette.
Kvelden min var i ferd med å toppe seg. Jeg hadde tre fisk som sto litt vanskelig til, men som til gjengjeld vaket i rute. Jeg nådde ut til de når de var på rutas innerste punkt. Det var den største av disse jeg var ute etter, men alle var fisk jeg ikke hadde hatt noe i mot å få på. Jeg hadde nok litt uflaks der den største av disse tok. Jeg har aldri hørt Loop snella mi hyle verre der den satte avgårde. Mitt sprøeste ørretutras noensinne! 20 meter snøre borte på 4 sekunder. Jeg fikk panikk. Jeg hadde bare 4,5 meter backing (..bomkjøp av et billig airflosnøre i mine yngre dager. Snøret tok så mye plass at jeg måtte ta bort 30 meter backing bare for å få presset snøret på plass. Jeg hadde glemt dette og trodde det var minst 20 meter der). Jeg måtte holde igjen med hånda. Fisken bare gikk og jeg presset hardere og hardere siden jeg var farlig nær tom spole. *Bloing*. Enten en stein inne på grunna eller så stanget den bare fortommen rett av. Bruddet var 15 cm nedenfor mikroringen, tvert avskåret. Brukte to år gammel 0,138mm suffix, FC fortom, som jo skal tåle evig lagring og erfaringsmessig mye hardkjør. Denne er nå kastet. Uansett hva man har å skylde på, bare amatører ryker fisk. Jeg har brukt opp rykekvoten min for ti år fremover.

Etter dette mista jeg to på 5-6 hektos og en litt større. Rom mista også noen, men brukte mye tid på å vente inn en gigakubbe i bukta. Til tross for et knallfiske ble det likevel ikke mer fisk opp på land. En meget bra tur selv om det ble noe uforløst for min egen del.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar