tirsdag, juli 24, 2007

Purkejakt del 1

For 3 år siden mista jeg en fisk i SMTJ som garantert var godt over kiloen. Om denne fortsatt svømmer rundt vet jeg ikke, men sannsynligheten for at det ligger noen purker på 1-2 kilo på bunnen der, ser jeg på som stor. Men det er nok ikke mange. Etter å ha svippet innom grønnfjellet (og mista to fisk i tilslaget) kom jeg meg ikke i gang før nærmere halv ett. Det var da ikke et vak å se selv om det var helt vindstille. Jeg fiska først med tørrflue, men etter en time med blindfiske gav jeg opp det. Det hadde fortsatt ikke vaka noe sted.

01:30 Jeg konsentrerte meg om den delen av tjønna der jeg har mista min livs største fisk. Kast på kast, men ingen ting. Så hørte jeg det vake inne i liljene. Det er det groveste ørretvaket jeg har vært vitne til i ferskvann. Moralen stiger. Tykk tåke kommer inn og jeg ser såvidt stangtuppen


02:30 Tåka har lettet litt nå. NAPP! I tilslaget ser jeg en stor hvirvel. Den sitter ikke. Tenk om det var ei purke? Etter 10 min hører jeg igjen et skikkelig bra vak. Jeg ser det ikke, men jeg skvetter skikkelig siden det ikke er langt unna.


03:00 Napp og den sitter. Skuffelsen er stor når den rister på hodet som en småfisk. Jeg tenker igjen statistikk og sjansen for å få en av de 8 som er satt ut i år er absolutt tilstede. Den kjennes ikke stor ut, men jeg får den aldri opp i overflata. Hmm, kan det være en av de finneklipte fra i fjor høst da. Etter 5 min har jeg fisken på samme sted. Den drar ikke ut og den går 15 cm under overflata. Jeg har knute på snøret og har bare noen få meter å gi om den skulle stikke. Jeg driver mot liljene og fisken ser sin sjanse. Jeg må kjøre den hardt nå og da kjennes den bra ut. Kan det være ei purke likevel? Det må i så fall være ei minipurke. Jeg får den bort fra liljene og opp i håven. Kjempefin fisk, men selv om det en brei over nakken har den ingen purkemage. Jeg har et lite håp om kilosfisk der jeg sitter og kakker den for måling og obduksjon. 43 cm (og noen få mm) og magen er ganske tom. Vi snakker ikke k-faktor 1,25 her akkurat.


04:00 Prøver meg litt med streaking caddis etter at jeg ser et vak innenfor kastehold. Den tar med et smell, men denne gangen er det ingen tvil. Fisk fra årets utsetting.


04:30 Jeg gir meg for kvelden. Mentalt hadde jeg gitt meg for lenge siden. Purkene slapp unna for denne gangen, men jeg vet de er der. Tvilen hadde begynt å ta meg etter at jeg ikke hadde sett noen til de på 2 år, men nå kan jakten fortsette.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar