søndag, juli 22, 2007

Froskedammen 21-22 juli

Froskedammen skulle igjen vise seg å være vanskelig. Det skjer fortsatt mer under overflaten enn over og vakeaktiviteten var ganske laber. Jeg startet turen bra med en fisk på 39,5 cm. Den hadde såvidt vist seg i overflaten og da sto jeg 200 meter unna. Jeg var ganske usikker på hvor den stod nøyaktig og den gidda heller ikke flytte seg lange veien for å ta flua. 5 kast i samme område og det var de esktra 10cm som ble avgjørende. Den tok en goddard caddis krok 18. Litt senere fikk jeg en til på 32-33cm. Jeg fant en puppespisende fisk i nabotjønna og etter å brukt samme taktikk som på den forige, tok den "dyret" krok 12. Jeg var skikkelig i støtet med 100% krokingseffektivitet på fisk som langt fra var bankers. Men så begynte motgangen. Utpå kvelden i drømmebukta mi oppdager jeg en fisk som står helt inne ved land. Den ruller over flua, etterlater seg store ringer og flua kommer poppende opp fra vannet. Vi tok kveld med Tarjeis gledeshyl over en fisk på 20 cm. Vi slapper av til 5 før enkelte la seg til å sove. Jeg jaktet morgenfiskene. Jeg klarer aldri å kroke disse fiskene av uante grunner, og det skjer nå også. En fisk på mellom 40-42 cm går og tar alt den kommer over 6 meter fra land. 5 vak på rappen også tok den flua. Den velter seg over, men sitter ikke. Tilbake i froskedammen speidet jeg etter vak, men det var totalt dødt. Selv ikke noen timers søvn hjalp noe særlig. Først drar jeg flua ut av et vak, før jeg ryker (!) en fisk, som trolig er bra, i noen vannliljer. Også videre utover dagen minnes jeg på hvorfor jeg prøver å finne gode alternativer til goddardene, særlig på slike stiller dager. Fisken tar forsiktig og flua blir med under før den popper opp igjen. Sjansen er blåst. Dette skjer to ganger og den siste gangen er det irriterende store hvirvler bak flua. Krokingsstatistikken min ble plutselig ikke så bra. Likevel er det nok Tarjei som ergrer seg mest denne turen. Han fikk en på 32-33 cm før han kaster på "storfisken" som vi så vake minst 20 ganger dagen før. Etter en stund tar fisken, men tilslaget kom litt tidlig. Spekulasjonene om vekt starter på kiloen og oppover.













Desperasjonen..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar