fredag, juni 08, 2007

Båttur i Angvika

Dorging er ikke helt slik vi bruker å gjøre det, men til en forandring er det godt å hvile kastearm og heller sosialisere litt. Og dorging med flue, ja, hvertfall bedre enn sluk! Men båten er liten og svartsjuken brer seg fort når man ser den ene dra fisk etter fisk, mens man selv bare får napp. Tarjei slet go'flua si dagen før og hadde kjørt helt til Thue for å skaffe seg en ny. Jeg hadde surret sammen en stor flue som lignet en blanding av en zonker og juletræet (jeg vet bedre i skrivende stund). Dorginga var i gang. Vi hadde fiska i 3-5 minutter før Tarjei fikk fisk(!). 5 minutter senere hadde han fått en til og ledet 2-0!! Jeg bet av tulleflua og så gjennom boksen etter noe som lignet på Tarjeis flue (som jeg har gjort i hele år). Tors deceiver (se fiskerapport fra børsa) lignet jo rimelig bra + at den var større (i dorging gjelder "jo større flue jo større fisk", tror jeg da..). Det gikk ikke så lang tid før jeg hadde napp. Litt etter hadde jeg en til etter, mens Tarjei fikk en til å sitte på akkurat samme sted - så typisk! Fisken så veldig fin ut, men etter å ha satt full fart mot båten, slet den seg av. Vi hadde begge hatt mye fisk etter og jeg hadde hatt en etter som i følge tarjei var "veldig fin". Jeg irriterte meg grønn over at de bare nappet i halen på flua (6cm lang hale bak kroken). Jeg satte derfor på en ekstra senbit med krok på bakover, i håp om at halenapperne skulle sitte. Vendepunktet: Det ble litt dødt, men utenfor "goplassen" hadde jeg først et napp også satt den! Jeg hadde fisk på! Og den kjentes etter hvert fin ut. Jeg kjørte den nok vel hardt, men fikk den inn til min store store glede. 52cm og ca 1,5 kilo! For noen i båten var dette veldig vanskelig å svelge. Litt etter fikk jeg en mindre fisk - kanskje 3-4 hekto, og utlignet dermed til 2-2. Satte den tilbake igjen. Det var jeg som pratet mest nå. Tarjei fant ut litt etterpå at han hadde dorget med tang på flua, noe man ler godt av i dorgemiljøet! Resultatet ble 2-2, noen nydelige fisker og en skikkelig fin kveld. Krok av kroken hadde forresten ingen synlig effekt, som Tarjei passet på å påpeke med jevne mellomrom, men som så ofte før står lykken kreativiteten bi (samt den som er flink å kopiere fluer!).
Bilde: Min fisk ligger øverst og Tarjeis to nederst.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar