mandag, juni 04, 2007

BTJ,NTJ,FTJ og vann x ;)

Ny tur med overnatting i de overnevnte vann. Dag 1 får vel sies å være motgangens dag. Tarjei fikk sjansen på en fisk som hadde vaket 10 ganger på rappen (4 vak på rappen = 100% sjanse, 10 vak på rappen = minst bankers). Det hele virket såre enkelt, men som vanlig ble det litt skjærings. Det er som om fisket vet vi er der når første nedlegg trffer vannet, selv om det skulle være aldri så fjærlett. Etter en times tid, da vi går vi nedover til BTJ, ser vi en fisk i NTJ som vaker på mygg helt inne i en bukt. Tarjei kaster på den. Etter noen sekunder tar fisken, men en ivrig fisker og enda ivrigere tilskuer (?) medfører at tilslaget kommet med en gang fisken viser snuten. Det så ut som en fin fisk. I BTJ gikk vi regelrett på en smell. Fisken vaker rundt oss på alle kanter og tar noe som stiger opp under overflaten. I ettertid blir hvertfall min teori at det er stigende mudderfluepupper, men der og da skjønte vi ingen ting. Fiskende vandret mye og vi visste aldri om det var flua det var noe galt med eller om fisken hadde gått et annet sted. Jeg hadde et fisk etter på palmer og derfor fisket vi en del med det. Tilslaget var såklart alt alt for tidlig. Det hele ebbet ut med at Tarjei slet en dobbeltkroket lakseflue i sitt siste desperate forsøk. Så mye stor fisk har vi aldri sett vake rundt oss i BTJ før.

Dag 2 Gikk med på å teste ut et nytt vann - "vann x" (med et godt kartverk, innblikk i min fysiske form og sunn fornuft er det ikke så vanskelig å finne det). Mitt inntrykk var at her er det bare småfisk, men en fin mulighet til å teste ut døgnflueimitasjonene mine. Satte på en klekker og hadde mye fisk på (men mange dårlige tilslag). Hadde faktisk mista 5 stk på bare noen minutter, men tok det ikke så tungt siden det bare var småfisk. Men da den 6. tok så jeg faktisk breisida på den. Den så jo ut som en feit halvkilos! Først trodde jeg at det bare var ønsketenkning og den intense varmen som gjorde at jeg så syner, men litt etter får jeg faktisk opp et slips på 35 cm. Tarjei får også opp en tynn fisk i samme størrelsen, men vi ser skikkelig fin fisk vake der. Vi vandret likevel videre og endte opp i FTJ. Det ser ut til å være fart i fisken der oppe, men vi begynner også å bli veldig solbrente. Mens jeg sitter på en haug og bare slapper av ser jeg en 8 hektos komme helt inne ved land. Den ser veldig på hugget ut og tar noen smådyr før den sakte snur og fortsetter langs med land. Jeg nøyer meg bare med å filme den - angrer litt på det nå. Den hadde nok tatt hvis jeg hadde fått lagt flua litt foran den. Jeg får blod på tann og tenker at dette må være en perfekt dag på å "spotte" fisken før jeg kaster på den. Særlig siden de ser ut til å vandre mye. Jeg går langs med land og der tar ikke lang tid før jeg ser en 6 hektos komme mot meg. Jeg står helt rolig og venter til det kommet en liten busk mellom oss. I hu og hast kaster jeg ut 3-4 meter foran der jeg tror den kommer og etter noen sekunder ser jeg den tar flua, men nå venter jeg med tilslaget. Jeg vet ikke om fisken spytter ut flua eller hva som skjer. Når tilslaget kommer, sitter ikke fisken, men fortsetter langs land før den piler avgårde. Av 10 fisk klarer jeg denne turen bare å kroke 1. Dette skal forbedres til neste tur. Nå har jeg god tid til å tenke mens jeg sitter innendørs og pleier mine svært så solbrente armer!
8 hektos på vandring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar