torsdag, mai 31, 2007

BTJ og NTJ 29-30 mai

Man er skeptisk når man en dag, etter å ha sovet leeenge, blir møtt av 25 grader og stekende sol. Det er jo like varmt som hele mai tilsammen. I håp om at insektlivet skulle ekplodere, ble det fjelltur til samme område som sist. Vi la i vei utpå ettermiddagen da Tarjei var ferdig på jobb. Varmen hadde nok gjort sitt og vi så L. marginata legge egg kort tid etter at vi kom opp. Dette lovet bra! Eneste problemet var vinden og den blåste trolig hele spinnerfallet langt inn på land (greit med tanke på at jeg ikke hadde laget noen spent spinnere ennå). Men selv om biller, fluer, stankelbein og døgnfluer lå rundt omkring på vatnet, vaket det forbausende lite. Vi blindfiska litt med tørt, men det ble fort kjedelig og føltes nytteløst. Det heller med en solid wok-middag og noen gode og kalde ringnes (hadde drassa med fryseboks). Sola gikk ned og mørket seg på. Vi gikk til hver vår tjønn for å prøve litt før Tarjei måtte gå ned for å forbrede jobbdagen (sove). Det er i sånne stunder man virkelig nyter det å være student. Vinden var like frustrerende ennå og det vaket ikke hos noen av oss. Jeg vet ikke hva Tarjei brukte (har en anelse om black gnat), mens jeg gikk for xxl og satte på en mus. Det så bra ut der den bana seg vei gjennom bølgene, men jeg har ikke sett mus på land en gang. Tviler på at så mange har tatt vannveien ennå heller, men en teoretisk sjanse er det jo alltid. Jeg fiska meg til enden av vatnet uten å kjenne noen verdens ting, men helt i enden kom det faktisk en fisk som slo etter musa. Jeg fikk sjokk og la flua ut to ganger til over samme området. Så mus fungerer faktisk? Da var det ikke snakk om. Satte fort på "ryddenymfa" mi og på andre kastet satt den. Den var på langt nær like sterk som den jeg fikk der sist, men den hadde noen fine utras. Fisken var 37 cm, men veldig tynn, og hadde nok ikke fått feitet seg opp etter gytinga sist høst. Den ble satt tilbake igjen. Jeg trodde jeg hadde fått svaret på om mus fungerer, men kanskje var bare denne fisken skrubbsulten. Jeg hadde i alle fall ikke flere etter den natta. Neste dag var insektene like aktive, varmen like intens og vinden minst like irriterende som dagen før. Nå så jeg faktisk noen flyvemaur og tenkte at det hele kommer til å eksplodere, men nei. Jeg blindfiska en del med fortyngede nymfer da kanskje fisken har stilt seg inn på Leptophlebia-nymfer eller annet, men ingen ting. Jeg har en anelse om at rompetrollene begynner å komme i spisbar størrelse. Øyenstikkerlarvene blir òg mer og mer aktive nå. Samme hva jeg prøvde ignorerte fisken meg hele dagen. Det ble med den ene fisken, men det var en veldig fin tur alt i alt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar