søndag, mai 20, 2007

Hålåvatnet

Det finnes flere eksklusive, uoffisielle klubber på Osmarka. En er røye på flue i Fosterlågen, en annen er ørret på halvkiloen på flue. En tredje klubb står så langt uten medlemmer og det er fisk på flue i Hålåvatnet (Får du den på tørrflue i tillegg blir du legende). Inntil i går har det vært kun observert ett vak i min krets. Vindstille og fjærmygg i mai er kanskje den sikreste tiden med tanke på vakende fisk, og jeg la meg utpå i bellyboat i håp om at det skulle skje. I selskap med 50 svarte fjærmygg i ringen så jeg etter hvert ett vak, men det var langt utpå. Jeg la meg derfor midt ute på vannet og ikke lenge etter vaka det 10 meter fra ringen. Fisken gikk og vaka i fast rute og jeg la ut ei svart fallskjermflue like foran. Den tok, men flua kom ut av vaket med tilslaget (så nært så nært). Det lå fjærmygg i vannet overalt så blindfiske ville vært umulig. I tillegg vaket det bare sporadisk og da langt unna meg. Etter hvert slet jeg av snora til den ene svømmefoten min som så sank ned i dypet. Jeg fikk derfor nok med å komme meg den lange veien i land med halv motorkraft.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar