tirsdag, mai 22, 2007

Froskedammen 2007

Årets første tur opp hit er alltid spesiell. Det var nok fortsatt litt tidlig og frosken var mer aktiv enn fisken. Froskene svømte rundt over alt og det var vanskelig å si om vaket kom fra fisk eller om det bare var en frosk. Likevel så vi flere 100% fiskevak og alle sammen av fin fisk. Vi prøvde diverse mygg, men fisken så ut til å ignorere de helt eller refusere flua i siste liten. Frosken svømte rundt på alle kanter og jeg mistet troen på hele myggfisket da fisken hadde valget mellom å spise 1000 mygg eller en klønete frosk. Jeg skiftet derfor beite etter at Tarjei på nedoverturen hadde sett noen vak i nabotjønna. Synd for han at han ikke hadde tid til å fiske der. Da jeg kom frem, gikk det en veldig fin fisk og vaka langs med land. Jeg prøvde både klekker og palmer i løypa, men den ignorerte fluene fullstendig. Så ringte telefonen og det var faktisk bra. Jeg fikk roet meg ned og sett to vak på akkurat samme sted (med 5-10 min mellomrom) mens jeg snakket. Perfekt. Satte på en black gnat #18 og la den først litt kort. Neste kast la jeg akkurat ut dit det vaket. Det tok 2 sekunder også rulla fisken over. Fisken hamra løs på 3'er stanga og dro ut hele lina i ett drag. Så snudde den og kom helt inn til land igjen, før det satte avgårde utover en gang til. Jeg dro inn løssnøre og gav velvillig ut når den stakk. Det er lenge siden jeg har kjent en så sterk fisk. Jeg satte bremsen veldig lavt, men likevel var jeg livredd den skulle slite 0.12 fortommen jeg hadde lånt av Tarjei, særlig de gangene den stod stille og bare slo med hodet. Etter noen nervepirrende minutter fikk jeg omsider kontroll og landet en nydelig fisk på 42 cm. Obduksjonen viste at den hadde spist enorme mengder med mudderfluelarver, en del husbyggende, noen få mygglarver (ingen voksne mygg. Hadde nok flaks at den tok), 2 biller også fant jeg en stor eggklase og froskebein. Liten tvil hva de store fiskene foretrekker, særlig nede i selveste froskedammen. Overnatta under åpen himmel og våkna opp til vind og blest.










Tok noen kast i Litjvatnet på veien ned. Prøvde meg med stankelbein siden det var sterke vindkast i dag. Hadde fem som ikke klarte å ta flua skikkelig og en til som ble med inn. Ingen kunne måle seg med fisken kvelden før akkurat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar