lørdag, april 28, 2007

Langvatnet og Fosterlågen 29 april

Prøvde meg på litt råkfiske med bellyboat oppe med Lagvatnet i dag. Strålende sol og vindstille, steinfluer og mygg som fløt rundt på vannet, men ingen fisk å se. Ikke ett vak! Forhold som dette i Fosterlågen ville gitt vakebonanza. Etter å ha slitt meg rundt i andre enden av Langvatnet bare for å konstatere at forholdene var de samme, satte jeg snuten mot vakebonanzaen i Fosterlågen.















Ikke så rart det ryktes om småfisk i Langvatnet når de ikke spiser disse godbitene.
I fosterlågen tok det meg ett kast med en #14 steinflue før den første satt. En flott start med 32 cm og 305 gram. Jeg fikk noen litt mindre på steinflue før det dabba av litt med vakinga. Jeg satte meg helt inne på land med ringen og fisket av elva grundig med en #16 myggpuppe. Jeg fikk rundt 10 fisk på bare på noen få meter med strøm, så det er tydelig at de står og forsyner seg av drivet med smeltevannet. Fikk alt i alt ca 20 stk på 3 timer og 3-4 var 300-grammere.


Klassisk møljebilde fra fosterlågen. Satte tilbake noen som var i veldig fin kondisjon. Resten ble med hjem til obduksjon. De største så ut til å ha spesialisert seg på enten snegler, steinfluer (nymfer og voksne) eller husbyggende vårfluer. Fant også en og annen larve fra landinsekter (elva var større i dag enn i går).





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar