søndag, september 16, 2012

Nordmøre 30. aug-1 sept.

Det begynner å bli travelt på jobb nå. Jeg tok derfor en tur hjem for ta årets siste tørrfluekast (den setningen hørtes ikke helt bra ut..). Væremeldingene var dårlig, men yr bomma heldigvis. Jeg fikk et par veldig fine dager i fjellet.

Tråkige forhold for den sky fisken i Depotsjøen. Fint i lyngen.
Denne lot seg lure under noen minutter med hard kastvind.




Rom fikk ikke noe fisk. Enten var han på jobb eller så ble han distrahert av darts, skrekkfilm og øl. Det toppet seg da han på en av høstens fineste fiskedager reiste til Ålesund for å studere jugendstil på nært hold. Og med kulehodenymfa til snopmons ute av bildet, var det fritt fram for litt fin-fint tørrfluefiskeri.

I en liten lurebukt kom denne susende. Endelig sigarfisk!

 

5 kommentarer:

  1. Nice!!! :) Hva var de vitale målene


    Mulig noen vil være uenig med meg, men siden du er biologen blandt oss så er det opp til deg å avgjøre dette. En sjøørret er vel også en ørret, er det ikke da på sin plass å gjøre noe med den listen du har oppe i høyre hjørne av margen?? ;)

    SvarSlett
  2. Jeg tror du må ta deg brillene og se en gang til Mr.Buzzy!;) Du er helt klart inne på noe. Sjøørret er (mistilpasset) brunørret, som foretrekker fjæresonas lavkultur (torsk, kutling og kvabber), så lenge den får fylt magen med fjæremask og rosa ræjer. Kultureliten blir igjen i ferskvann for å overvære insektenes kunstneriske metamorfoser, før fjellets canapeer inntas i majestetiske bevegelser. Dog med måtehold. I ferskvann handler det mest om å vokse intellektuelt og ikke rundt midja - som du ser var min fisk litt tynn og hadde litt stort hode... ;)

    SvarSlett
  3. ahh, så seieren ble ikke så lett min allikevel som jeg hadde trudd ;)..
    Og dette på tross av at mine 73 cm med salmo trutta ble tatt i noe av det reneste ferskvannn som finnes i landet, så rent at det t.o.m selges på flaske.

    Forskjellene på sjøørret og brunørret som du her beskriver høres da også ut som forskjellene på meg og deg, selv om du har fått det noe misvisende kallenavnet Belly og jeg det som antyder litt mer smartness, så er vel jeg den virkelige sjøørreten i gjengen vår! ;)

    SvarSlett
  4. Hehe, vi fortsetter diskusjonen i jula! Jeg mener lignende tematikk har vært diskutert tidligere :) Men akkurat nå, mens blåveisen fortsatt er fersk, vil jeg minne om at du også ligger bak Neverlikjempen i konkurransen (?)..

    SvarSlett
  5. håhå!.. Ja diskuskjoner sent på romjulskveldene kan inneholde så mangt, men er vel mest underholdende for de som bivåner det hele! ;)

    Neverlikjempen får få denne seieren på meg i år, hvis det ikke blir noen plutselig hopp-på tur til andre verdensdeler før jul så tviler jeg på at det blir knytt noen tørrflue i fortommen for meg i løpet av de neste månedene.. Jeg får komme sterkt tilbake neste år istedet, og finlese reglene denne gangen så jeg vet hvor timene bør legges inn henn ;)

    SvarSlett