lørdag, juli 31, 2010

Froskedammen 16.-17.juli

Knerten hadde reist til syden for å få siste finpuss på brunfarget, så jeg snek meg en tur alene opp i Froskedam-komplekset fra den 16. til den 17. juli. Da jeg kom opp i 19-tida, gikk det en stor fisk i djupenden og banket ned blå vannymfer som fløy like over overflaten. Jeg tror jeg har undervurdert viktigheten av å ha noen gode imitasjoner av disse i boksen. Den ville ikke ha det jeg serverte. Dette lovet uansett godt til resten av kvelden, hvor yr hadde meldt null vind. De bomma stygt (igjen) der gitt... Fikk et par 200-250 grammere i KPP mellom kastene fra nord.


Det stilnet plutselig i det jeg var kommet ned i posen i 3-tida på natta. Jeg var alt for trøtt til å kontre meg opp igjen nå. Det begynte å surre rundt hodet mitt. En mygg fikk bøte med livet. Så en til. Resten av flokken i nedbørsfeltets sverget vendetta og stakk meg i tur og orden. Selv det minste pustehull ut fra posen ble avslørt, og i posen ble det etter hvert glovarmt. Jeg lot kroppen få avgjøre selv hva den foretrakk av mygg og varme. Jeg våknet 2 timer senere og fant ut den hadde valgt det første.

Dag to ble grusomt varm. Tok en ringnes og sour cream chips til frokost. Dårlig søvn og dårlig kosthold, jeg skjønte jeg ikke kom til å holde ut lenge i finværet. Jeg fikk lurt opp noe småfisk her og der, men det ble aldri noen bonanza. Vinden rusket kronisk opp overflata og de store fiskene fant maten sin så langt under vann at de ikke avslørte sine posisjoner. Blinding, klegg og brems avløste myggen og ga kroppen min nye dilemma. Igjen valgte den temperaturkomfort. Fikk meg tilsutt en pen fisk på vannymfe. 38,5 cm, 700 gram og k-faktor 1,23. Tok skjellpøver så det blir spennende å se på veksten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar