fredag, april 10, 2009

Fosterlågen 10. april

Og jeg som trodde fisken tok Capnia eller fjærmygg #20 dagen før.. I dag ble jeg noe klokere på hva fisken driver med. Det vaket mer enn i går, men veldig sporadisk. En fisk kunne gå opp og ta noe, men samtidig legge igjen flere godbiter som lå i filmen like foran snuten. Og dette ikke fordi den ble skremt av meg, jeg lå inne på land og studerte. Merkelig atferd til å være sulten Fosterlågenfisk. Det vaket en fisk i en liten suppe av fjærmygg og Capnia, 2 meter fra land. Nydelig head-tail vak og fisken virket stor. Jeg så ikke hva den først tok, men ventet den ville rydde litt mer mens den først var innom hotspot'n. Niks. En eggleggende Capnia svirret tirrende i vakeruta. Jeg ventet på det uunngåelige, men det skjedde ikke mer. En myggklekker #18 dalte ned like foran vaket. Fortsatt niks. Akkurat det overrasket meg ikke så mye, men hvorfor legge igjen alt småsnackset?

Halvtimen senere kom en ny fisk head-tail like foran meg. Den virket mindre enn den første jeg så. Jeg hadde stått der som en hegre og bare ventet, og nå fikk jeg sjansen. Greit kast på ti meter - fisken rullet over oppskriftsmessig. Årets første tørrfluefisk ga meg en herlig fight, men måtte tilslutt gi tapt. 35 cm og 415 gram. Obduksjonen viste et mageinnhold bestående av 30-40 nymfer av Nemouridaer og like mange fåbørstemark. Ja, også en Polycentropodidae, en stusslig Capnianymfe, to Limnephilidaer og to billelarver. Ingen vingede insekter som jeg kunne identifisere. Jeg tror fisken hovedsaklig vaker på steinfluenymfer og lar småtteriet som ligger på vannflata være i fred. Det går trolig noen pene fisker inne i osen her nå, og snart kan de tas på tørre Nemouridaer :D (Eller en myggklekker hvis en har litt pågangsmot og flaks). Jeg tror sannelig bloggen må oppdateres i Kristiansund òg ;D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar