onsdag, mai 16, 2007

Røyejakt 2 - 15 mai

I dag har det vært 5 grader, regn og sur vestavind. Jeg fant meg likevel en bukt i le for vinden i vestenden av Fosterlågen. Røyene var trolig et helt annet sted. Jeg har aldri fisket i denne bukta før og jeg ble veldig overrasket da jeg kunne se fisken mot den lyse sandbunnen. Det var bare 30cm dypt og i skumringstimen kunne jeg komme så nærme fiskene som 2-3 meter før de ble skremt. Jeg så fisken, kastet og så de følge etter flua til de tok. De største var 30 cm, men de føltes som 40 der inne på grunna. Selveste New Zealand i liten målestokk. Helt mot slutten så jeg noen små sippvak 15-20 meter ute. Jeg tenkte at nå kommer røyene sigende i ly av mørket.. Jeg satte på en myggklekker og pælma så langt jeg klarte. 2 sekunders pause og der kom en fisk og supet den i seg. En ørret på kanskje 20 cm?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar