mandag, april 16, 2007

Smøla 3

Reisekassa ble bunnskrapt og en ny smølatur var et faktum. Vi ankom et par timer før full flo og det tok derfor 1 time og 50 minutter før noe skjedde. Men da kom vi også i kontakt med en veldig fin fisk; 49 cm på rekeflue tatt av Tarjei. Jeg kjente ingen ting den første kvelden. Vi fant til vår store frustrasjon ingen ting i fiskemagen.














Lørdag møtte vi opp til floa igjen. Det var en rolig dag på sjøørretfronten og det nærmeste vi kom var da en sjøørret kom vakende innover rett mot meg. Jeg la tangloppa en liten meter før siste vak og etter ett sekund kom det en fin plog etter flua. Jeg gjorde tilslaget i det den tok og dro flua rett ut av kjeften på den - utilgivelig! Når floa var på vei ut, kastet vi på fiskene i bukta. Det var èn fisk som kom etter flua en gang, men ellers viste de ingen verdens interesse for fluene våre. Vi prøvde til og med mygg etter fiskene, men de så ikke ut til å spise noen ting. bukta var stinn av fisk så kanskje det sto der på grunn av det varme vannet. Vi gikk videre opp i ferskvann for å prøve ørreten der i vente på neste flo. Akkurat da vi kom var det en steinflueklekking i gang. Jeg gikk med tørt og tarjei med våtflue.

Vi fikk mye småfisk, men ingen av de store. De merkverdige var at vi fikk både sjøørret og brunørret om hverandre. Vi fikk høre at fisken ofte gikk opp fra sjøen når det var mye vann i elva, som igjen forklarer hvorfor vi fikk sølvblank fisk. Største sjøørreten jeg fikk på tørrflue var beskjedne 26 cm. Vi fikk hvertfall ingen ting over 30 cm her oppe. Vi gikk ned til sjøen igjen hvor vinden pisket rett i mot. kveldsfiskinga gikk egentlig rett i vasken og tok tok derfor en tidlig kveld med Perlenbacher og boksekamp på tv.
Søndag morgen var det helt vindstille og vi kunne vel med fordel vært litt tidligere ute. Det var stor aktivitet da vi ankom osen, men det så uheldigvis ut som småfisk. Vi fikk en del fisk, men de var alle under minstemålet og tynne. Dette var merkelig siden vi ikke hadde sett småfisk før her ute med unntak av oppe i ferskvann. Jeg fikk en på 37 cm som min største og det var godt å kjenne litt motstand på en ellers veldig rolig tur for mitt vedkommende. K-faktoren var ikke mye å skryte av! Vi avsluttet det hele med å reise inn til Vinjeøra for å teste forholdene der. Det var litt fisk å se, men vi fikk ingen ting. Begge hadde fisk etter.

















Her kommer Vresvik seier dom

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar