tirsdag, april 03, 2007

Fosterlågen 3 april


Jeg ventet akkurat lenge nok til at det begynte å blåse i dag. Det ble derfor ikke mer enn en 10-15 kast i den umulige motvinden. Da jeg kom ned til råka, så jeg en diger fjærmygg som nok hadde klekka like før. Det var nesten helt vindstille i 5 minutter før blesten satte inn igjen. Jeg satte på en myggpuppe og fikk en på tredje kastet. Men da jeg plutselig så noen store steinfluer, skjønte jeg at det måtte stå stor fisk inne i osen. Stor fjærmygg og klekking av store steinfluer samtidig! Jeg kasta 10 meter ut og flua kom tilbake 4 meter med vinden. Med litt hjelp av smeltevannet som kom med elva, seilte steinflua mi flott over de nå store bølgene. Jeg hadde på følelsen at den ville bli tatt, og ca 12 meter ut ser jeg en hel halvkilosfisk velta seg over flua mi. Jeg var alt for godt forberedt og gjorde en skikkelig nymfetilslag. flua kom rett ut av vaket uten at jeg var borti fisken. Jeg prøvde å kaste på den en gang til, men jeg fikk bare ikke flua ut dit. Vinden og nå sludd piska meg i ansiktet. Jeg hadde en liten fisk til etter, men nå var det så surt at jeg ikke holdt ut lenger. Men jeg føler meg rimelig sikker på at de største fiskene i hele området samler seg i råka når det klekker mygg og steinfluer som i dag. Blir det lite vind og litt sol må jeg tilbake dit. Herlig å se insekter igjen!

På veien opp sjekket jeg bunndyrene hele nede i sagelva. Når B. rhodanien klekker, er nok sagelvosen et fint sted å være. De ser ut til å være svært tallrike og fisken går helt sikkert av hengslene når de kommer drivende ut med elva.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar