torsdag, mars 08, 2007

Sjøørret-fiske februar/mars


25 februar startet vi opp i Børsa etter sjøørret - Brubble Brückenbach, Helge og meg. Før jeg og Helge hadde begynte å kaste, hadde Brubble allerede fått fisk (på goflua si som han i ettertid sover med under puta og nekter å vise frem..)

53 cm og brukbar kondisjon til å være så tidlig på året. Drømmestart med fisk over kiloen på 4. kastet! Helge hadde noen fisk etter mens jeg ikke kjente noen ting. Alle kjenninger med fisk var i forbindelse med ferskvannet.

Jeg ble servert historier fra smøla mens jeg satt og artsbestemte dyr en dag sent i februar. Siden planene med Todalen ble skrinlagt grunnet is, bestemte vi oss for å reise 20 mil og en måned frem i tid - trodde vi da. Brubble hadde ringt og ordna med hus, garasje, fjøs, flytebrygge og badestamp. Leiekontrakten var noe uklar og prisen var basert på små ekstraoppdrag som ble utført etter Brubbles hukommelse.

Det var meldt 6 grader og sørøst da vi satte kursen utover mot øya, men vi fikk nordøst og minusgrader. Rundt ferskvannskilder lå det is langt utover fjordene og fadesen så ut til å bli et faktum.

Hopaelva var vårt heteste tips til fiskeplass så tidlig på året. Det hadde blitt sett fisk oppe i elva tidligere, men hele denne var isdekt. Vi fiska en hel dag uten å kjenne eller se en eneste fisk. Vi hadde nydelige fiskeforhold, med unntak av at det ble en 4-5 minus utpå kvelden.

Det var frustrerende å kjøre så langt og møte slike forhold. Og det ble bare kaldere og mer is utover i helga.

Selv om fisket var dårlig så hadde vi en veldig fin tur. Perlenbacher og waldebacher (?) sammen med relativt gode skrekkfilmer og snacks gjorde susen. Det toppet seg da måneformørkelsen var fullstendig akkurat ved midnatt og skrekkfilmen vår brått ble avbrutt da en sikring gikk. Husspøkelset dukket aldri opp og noe skuffet planla vi å reise hjemover og heller prøve et sted vi visste det var mulig å fiske nå - Børsa. Etter en times fiske hadde Tarjei fått opp en liten sjøørret og hatt en kilosfisk etter (kom som en torpedo ut av vannet) - den endelige bekreftelsen på at vi hadde dumma oss ut med langturen vår..

To dager etter bomturen planla vi en ny tur til Smøla..

7. mars fikk jeg endelig min første sjøørret. grumsete Børsavann og flotte forhold for rosa reke! Fisken tok på 15cm dypt vann, men var ikke allverdens stor. Det viktigste var å komme i gang. Fikk testet ut en del fluer og har funnet en flue som må være knall til børstemarkfisket tar til. Jeg fant også noen torskefluer... Fikk to stykker da mørket kom på halvkiloen og ca 2 kilo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar